Thursday, 26 May 2011

kenape ea?? xpe la...jnji aku sayang!! :)

makin hari makin senyap plak...
ntah la ape salah aku pun xtau..
kalau aku ada wat silap aku sedar...
tapi ntah la...mls aku nk pikir bukan2..
kdg2 t...tgk klau komen org len dia bls ..komen aku xbls...hahah...
xpe la..aku tetap rindu kat dia..
dlm msj pun same...kdg2 tu aku cite kat dia berbagai2 dgn exited...tp last2 dye reply "owwhhh...okay"...hahhaha..aku gelak sorang..mmm..
xpe la...aku tetap syg kan dia...
dulu aku wat lawak ckit je dia gelak punya la gamak nya...naik pecah cermin kete...
tp skrang..alahai...nk dgr dye gelak mcm dulu pun xde...ckit2 je...mcm aku wat lawak syok sndri je...
tak pe la....aku tetap cinta kan dia...
dulu slalu kalau pagi tu aku sntiasa msj "slmt pagi syg" ..pastu dia akan reply balik...tp skrang ni mkin kurang...
tp xpe la...mybe dia ngah bersiap2...or mandi ke ape ke..nk g keje..kan..
skrang ni aku tgk bukan maen seronok maen game...aku chat "hi" pun xreply2...hahha..xpe la mybe dia fokus pada game yg dia maen tu...
its ok....xpe la...mgkin leh ilang kan strees dlm bekerja..
dulu dia skrang seorg yg penyabar...open minder...tp skrang kdg2 tu...dia slalu bad mood...dia hangin...dia marah2...melenting...n salah phm ape yg kita ckp...tp xpe la..mungkin kdg2 tu manusia..emosi tggu ke...mood xbpe ok...tp xtau psl ape...hheee...kite sentiase kene bersabor...sbb aku xnk bnde kecik leh jd besar...sabar adalah segala2 nya bagi aku...dan kdg2 tu aku terase...aku kecik ati...makan ati ke...aku akan lupa kn bnde2 tu...sbb dlm bcinte xde istilah berdendam..sbb aku nak jadi yang TERBAEK untuk dia...

walaupun ade seribu gadis dtg pada aku...aku akan pilih dia sorg...sbb cinta aku...maruah aku...ati aku..smua aku dah bagi sepenuh nya pada dia...aku pun dah berjanji..dan aku pgg pada janji2 aku...hanya ajal dan maut yg boleh memisah kan kita....walaupun kalau dia mgkin skli pun dia bosan...dgn aku ke...mnyampah...benci dgn aku..aku tetap setia pada dia...terpulang la pada jodoh...sbb Allah yg menentu kan segala nya...tp ati aku xpenah akan berubah...walaupun cikit pun..xtau la org len...kita hanya ckp pd diri kita...pihak sblh nya kita xtau...tp aku percaya dia sentiasa cinta kn aku..syg aku...sbb dia dah berjanji..."Aku yang Terakhir bagi dia"...mungkin aku taip bnde ni...aku risau dia terase....tp ini hanya luahan isi ati aku...kalau aku cakap salah perbetulkan lah...aku xsesempurna utk jadi yang terbaik dalam dunia ni..ada yang lebih dan ada yang kurang... sekian...nak g solat jumaat....kang lmbat plak...bye2...salamm...


coba...cobalah....cobaann...


Cuba kau dengar
Cuba kau cuba
Diam bila ku cuba
Untuk berbicara dengan kamu
Pernahkah kau andai
Bila ku perlu
Tuk meluahkan rasa hati
Dan bila kau bersuara
Setia ku mendengar
Agar tenangkan merasa
Siapa sebenarnya aku padamu
Mungkin sama dengan teman lain
Yang bisa kau buat begitu
Dan bila tiada lagi teman bermain
Kau pulang mendapatkan aku
Itulah aku
Pada mu

Cuba kau lihat
Cuba kau cuba
Renung ke mata aku
Bila ku kaku melihat mu
Pernahkan kau ada
Bila ku perlu tuk menyatakan
Rasa sakit dalam diri
Dan bila kau perlu
Setia ku menunggu
Agar senang kau merasa
Siapa sebenarnya aku padamu
Mungkin sama dengan teman lain
Yang bisa kau buat begitu
Dan bila tiada lagi teman bermain
Kau pulang mendapatkan aku
Itulah aku
Maafkan kerana ku tak pernah
Terlintas tuk menulis padamu
Salahkan ku
Tak mungkin lagi aku meminta
Untuk kau mendengar..
Untuk kau melihat ke mata ku..
p/s : - ia..sekadar lagu....dan lirik..untuk dihayati..

Tuesday, 24 May 2011

menunggu mu

sehari dia senyap....sepi tanpa berita...macam berpuluh tahun aku mnyepi..
bukan minta perhatian utk hari2 melayan...
tapi cume ingin melihat msj "hai" dari kamu...tu dah cukup bagi aku...

tapi..aku memahami...kau....
aku dah sampai kan apa yang aku ingin sampai kan..

doa ku sampai kan untuk kamu lebih tenang..
kau menghadapi masalah...kau menghadapi apa2 jua halangan dan dugaan..
sabar adalah ubat nya...aku sentiase setia menunggu..kamu seperti dulu...
gelak riang gembira bersama..
kau ada aku..
aku adalah pendengar setia..
kongsi lah bersama agar ia nya lebih tenang dan baik..

Sunday, 22 May 2011

sabar

aku hanya mampu bersabar..
aku hanya menahan kesabaran...
biar la orang buat aku camni...
aku xkan putus asa utk jalani kehidupan ni..
nak puas kan hati semua orang kdg2 kita xmampu...
sbb hati manusia lain2..
aku bukan nya seorang yang sempurna..
seperti orang yg cukup sempurna...
tapi aku punya hati dan perasaan..
 aku duji untuk disakiti...aku di uji untuk hadapi smua ni..
tapi aku anggap ini dugaan dan ada hikmah disebalik nya...
aku xdendam...dan xmintak turun balasan utk orang tu...
tp aku berdoa smoge dia sedar dan memikir kan lah..ape yang di buat tu...terima kasih.. :)


Wednesday, 18 May 2011

sebuah kisah klasik untuk masa depan





jabat tanganku, mungkin untuk yang terakhir kali

Kita berbincang tentang memori di masa itu
Peluk tubuhku usapkan juga air mataku
Kita terharu seakan tiada bertemu lagi

Bersenang-senanglah
Karna hari ini yang akan kita rindukan
Di hari nanti sebuah kisah klasik untuk masa depan
Bersenang-senanglah
Karna waktu ini yang akan kita banggakan di hari tua





Sampai jumpa kawanku
Semoga kita selalu
Menjadi sebuah kisah klasik untuk masa depan
Sampai jumpa kawanku
Semoga kita selalu
Menjadi sebuah kisah klasik untuk masa depan

Bersenang-senanglah

Karna hari ini yang akan kita rindukan
Di hari nanti…


Mungkin diriku masih ingin bersama kalian

Mungkin jiwaku masih haus sanjungan kalian




Monday, 16 May 2011

good luck awk!!

1stly tahniah utk awk..
anggap ini adalah permulaan yang cerah utk membina kerjaya...
dapat or x...kite same doa2 kn yang tebaek...
 awk...saye doa kan awk smoge berjaye ye..
skrang ni dah leh study awl2..
jawab penuh yakin k...
tanye la ape2 orang leh tlg awk..
xde yang leh wat sye hepi melain kan melihat awk gembira dgn berita tu..ye.. :)


Sunday, 15 May 2011

ITU NYA KAYA

Orang kaya - sekadar gambar

mungkin ini adalah legasi harta yang kita warisi oleh keluarga kita - sekadar gambar hiasan
aku ni pun bukan orang kaye...dilahir kan ..dalam keluarga sederhana...pendidikan pun xla..pndai sgt...aku just buat mane yang termampu...aku sentiase pegang dgn moto aku "biar sehari jadi harimau jangan setahun kita jadi kambing"....kita berpijak pada bumi yang nyata....kita juga lahir dgn keturunan dan salasilah keluarga kite...penah kite pikir...penah terlintas dipikiran kite...knape kite bleh jadi mcm ni....tp jgn la salah pade diri kite dan keluarga kite...sbb kite dah buat mane termampu utk ape yg kite akan memiliki sekarang ini...usaha kite...dan tahap kemampuan diri kite...kite xbleh jadi diri orang len.....


bersyukur la ape yang kite ada...dan bersyukur kite dilahir kan dalam keluarge kite ni...miskin or sederhana...kadang2 tu...aku terase juga...aku cermin pade diri aku..lihat poket sndri....aku takut...adakah aku boleh memiliki seseowg perempuan tu dgn ape yang aku ade...dan ape yang aku termampu...sbb aku bukan nye orang kaye....leh beli ape2 yang boleh wat seseorang itu bahgia...boleh beli ape yang dye hendak...kerana zaman skrang ni smua DUIT....smua KAYA....tapi bukan diri aku...aku sederhana...aku xkaya pada HARTA....aku hnya boleh bagi mane yang aku termampu...tapi sesetgh manusia...ingin memiliki ape yg orang miliki...iphone, ipad, camera DSLR, galaxy tab..BB...serta gajet2 yang terhngat dipasaran dan ramai dah orang pakai...tapi aku tidak ckp semua orang perempuan macam tu....tapi aku cakap bila Allah akan uji kita tentang kesusahan....adakah kita boleh terima?????mmg smua orang akan ckp "aku sanggup susah hidup dgn kau...yang penting aku, aku cinta kan kau"...pikir2 kan lah...berbalik pade awl tadi....tapi bagi aku...aku xperlu smua tu..sbb itu bukan keperluan aku...aku sendiri pun pkai nset murah RM70 lebih je...walaupun gaji aku lebih kurang RM1k lebih..kdg2 pelik gek...budak sekolah n student pun leh pkai nset mahal2...hurmm...tp aku xperlu nk jadi mcm orang memiliki gajet2 tu..kite hidup ni...kite hanye berusaha untuk memperbaiki diri kite sndri...ade rezeki ada lah...bukan kedekut..tp duit tu..sbnr leh gne lebih penting pade bnde tu...zaman skrang ni...byk perlu gne kan duit....aku sentiase berdoa...aku punya jodoh  dgn pasangan yang aku pilih ini boleh hidup susah senang dgn aku..cintai aku dgn ikhlas...demi cinte....tidak pandang pada harte...tidak meminta2 diluar kemampuan aku...dan sentiase sedar pade diri sndri...yang dye juga penah susah...kerana susah itu lah yang mngajar erti pengorbanan kasih syg..kite jgek leh tgk sndri...orang mengemis laki bini ade anak...tapi mereka leh hidup same2..paham susah senang si suami yang ingin mncari rezeki sesuap nasi utk anak dan isteri....itu lah kekuatan KASIH SAYANG...tiada nilai wang ringgit...dan xboleh dijual beli...susah mcm mne pun dia tetap bersame2...tiada curang...tiada syak wasangka..tapi boleh kah orang zaman skrang ni leh jadi ikot pengorbanan orang miskin tu ????? tepok la dada tanye la ati dan perasaan serta iman kite....smua orang nak yang terbaek.....tapi diri kite ni????baik kah???sempurna kah???....


Allah tu maha adil...dye adil untuk mnjodoh kn seseowg tu....dia adil untuk menentu kan nasib pasangan tu...dye adil segala2 nya...untuk menentu kan kehidupan kite...sbgai manusia kite sentiase bersyukur...ape yg diberi oleh NYA...jgn salahkan nasib keluarga kite...knape aku dilahir tidak kaya...knape aku tidak dilahir dgn harta yang byk dan kehidupan yang senang...keturunan aku yang bijak pandai... kenapa...dan kenapa....jgn lah di salah kan ...jgn depersoalkan...


..".Kadang kala ada sesuatu dalam kehidupan seseorang itu ialah mendapat kepuasan dengan kekayaaan yang dimilikinya.

Entry aku kali ini tiada niat untuk mengaib, meluka atau mendabik dada. Hari ini aku ingin menyelongkar kehidupan anak seorang kaya, dari kaca mata aku yang sempat memerhati akan kehidupan ini melalui pengalaman kawan-kawan yang disekeliling. 

Bahagiakah menjadi anak orang kaya, yang mampu untuk memiliki semua dari pelbagai sudut tuntutan hidup dan dunia? Kepuasan untuk menjadi manusia yang terasing, teristimewa dan hidup dalam buaian emas adalah tersarung pada nasib dan bagaimana kita termasuk dalam takdir nasib itu.

Buaian emas atau sangkar emas?

Rata-rata manusia yang punya kekayaan pada dirinya amat memandang jenama pada diri. Ada memandang jenama itu sebagai kepuasan memakai atau yang mahu ia dipandang sebagai tinggi darjat dalam memakai. Itu amat berbeza. Kerana dalam tuntutan kehidupan ramai yang menggunakan kuasa perlambangan untuk dikenali atas dasar mewah atau kaya diri.

Beza darjat pada manusia.

Darjat pada manusia bagi aku yang amat membezakan ialah ilmu dan akhlak. Kalau kita kaya macam mana pun sehingga boleh menakluk langit dan lautan, kita tiada makna dalam diri kita sekiranya akhlak itu mudah di perdagangkan.

Dan kaya itu kadang kala akan mengelapkan hati dan perasaan orang. Persoalannya amat mudah sekali,kita sedar atau tidak akan diri?

Ada yang menumpang tuah keluarga pada usia muda, memandu kereta mewah, memiliki banyak card credit, debit card dan kemudiannya dibayar oleh kedua orang tua, pergi ke mana-mana kolej di mana-man tempat di seluruh dunia tanpa ada peratus IQ yang tinggi atau markah ilmu yang boleh di banggakan dan menjadikan dirinya sendiri sebagai suatu perlambangan kuasa kaya yang hakiki. Soalnya: kayakah dia pada hati?

Orang seperti ini ialah orang miskin sebenarnya. Yang bertongkatkan kuasa wang kedua orang tua untuk menetapkan masa depan yang entah ke mana-mana. 

Orang seperti ini harus memandang pada anak yang miskin dan sederhana, atau memandang pada anak yang walaupun kedua orang tuanya berpendapatan tinggi tetapi yang masih sedar akan nasib dirinya. Yang berusaha memertabatkan seluruh kehidupan remaja dan muda untuk mengejar ilmu, dan yang menjadikan kemiskinan dan cabaran kesusahan itu untuk menjadi seorang manusia yang bakal mentakbir diri, keluarga dan negara.

Itu baru kejayaan sebenar pada satu tafsiran kaya pada diri. Kalau sekadar menjadikan tempat percutian mewah itu satu destanasi wajib, pergi ke kelab mewah untuk memanjakan diri dan berjenama mahal yang mengalahkan gaji sebulan seorang yang menyara seluruh hidup untuk anak dan isteri...itulah orang yang amat perlu untuk dikasihani. 

Jadilah seperti rasmi padi, semakin tunduk semakin berisi. Pengertian kaya sebenarnya amat cantik sekiranya kita hanya melihat ia sebagaimana ia hanya seadanya, sekali pun kita amat memiliki dan mewarisinya. Kerana ia akan membuatkan kita lebih di pandang dan kita akan kelak menjadi manusia lebih terbilang...

Kerana bila mati, orang riak dan keliru tanpa ilmu ini akan masih dibaluti kain putih yang sama taraf seperti orang yang miskin. Allah memandang pada orang yang memandang padaNya"....


aku ni..nak bercerita tentang agama ..mungkin orang akan memandang sinis...sebab aku bukan nya alim sangat...tapi aku cube untuk memperbaiki diri sendiri....semua orang ingin dekat pada penciptaNYA...dan semua orang ingin berubah untuk jadi lebih baik...aku menaip dan berkongsi cerita pada diri aku..pada diri semua orang yang dapat merasa kan perkara ini...kesimpulan nya...jangan la terlalu bangga yang kita ini ada legasi keturunan yang hebat dan kaya...kerana kita menumpang legasi keturanan kita tersebut..harta...duit....kekayaan...xboleh beli dengan kasih sayang yang bahagia....ikhlas la dlm kehidupan...tentang cinta...tentang smua...bersyukur ape yang kita ade...dan bersyukur tentang kehidupan kita sekarang ini...ASSALAMMUALAIKUM

Friday, 6 May 2011

untuk mu mama :)

normadiah binti abdullah @ mama


mama bergenang air mataku

Terbayang wajahmu yang redup sayu

Kudusnya kasih yang engkau hamparkan
Bagaikan laut yang tak bertepian



Biarpun kepahitan telah engkau rasakan

Tak pula kau merasa jemu
Mengasuh dan mendidik kami semua anakmu
Dari kecil hingga dewasa



Hidupmu kau korbankan

Biarpun dirimu yang telah terkorban
Tak dapat kubalasi akan semua ini
Semoga Tuhan memberkati kehidupanmu ibu



mama kau ampunilah dosaku

Andainya pernah menghiris hatimu
Restumu yang amatlah aku harapkan
Kerana disitu letak syurgaku



Tabahnya melayani kenakalan anakmu

Mengajarku erti kesabaran
Kau bagai pelita di kala aku kegelapan
Menyuluh jalan kehidupan



Kasihanilah Tuhan mama yang telah melahirkan diriku

Bagaikan kasih mama sewaktu kecilku
Moga bahgia mama di dunia dan di akhirat sana...



Kasih sayangmu sungguh bernilai

Itulah harta yang engkau berikan
mama... dengarlah rintih hatiku untukmu mama

Tuesday, 3 May 2011

xde niat utk aku wat dia camtu...aku mintak maaf... :(

aku cume manusia biase yg sering melakukan kesilapan...tapi kesilapan tu amat besar bg aku dan dlm idop aku....aku betol2 xsedar...ntah ea..mnyesal sgt2...smpi ke ari ni..aku mnyesal dgn diri aku....xde niat utk wat dye camtu...klau leh tebus kesalahan tu...aku sggup terima ape saje hukuman...ya Allah...ko bg aku ujian..ko bg aku dugaan...aku tempuhi...tp aku kalah dgn sikap aku....tp percaye la pada aku...sekelumit pun xde niat nk wat dye mcm tu....aku terlalu sayang kan dye...dye cinte mati aku...aku akan jage sebaik2 mungkin...