Sunday 15 May 2011

ITU NYA KAYA

Orang kaya - sekadar gambar

mungkin ini adalah legasi harta yang kita warisi oleh keluarga kita - sekadar gambar hiasan
aku ni pun bukan orang kaye...dilahir kan ..dalam keluarga sederhana...pendidikan pun xla..pndai sgt...aku just buat mane yang termampu...aku sentiase pegang dgn moto aku "biar sehari jadi harimau jangan setahun kita jadi kambing"....kita berpijak pada bumi yang nyata....kita juga lahir dgn keturunan dan salasilah keluarga kite...penah kite pikir...penah terlintas dipikiran kite...knape kite bleh jadi mcm ni....tp jgn la salah pade diri kite dan keluarga kite...sbb kite dah buat mane termampu utk ape yg kite akan memiliki sekarang ini...usaha kite...dan tahap kemampuan diri kite...kite xbleh jadi diri orang len.....


bersyukur la ape yang kite ada...dan bersyukur kite dilahir kan dalam keluarge kite ni...miskin or sederhana...kadang2 tu...aku terase juga...aku cermin pade diri aku..lihat poket sndri....aku takut...adakah aku boleh memiliki seseowg perempuan tu dgn ape yang aku ade...dan ape yang aku termampu...sbb aku bukan nye orang kaye....leh beli ape2 yang boleh wat seseorang itu bahgia...boleh beli ape yang dye hendak...kerana zaman skrang ni smua DUIT....smua KAYA....tapi bukan diri aku...aku sederhana...aku xkaya pada HARTA....aku hnya boleh bagi mane yang aku termampu...tapi sesetgh manusia...ingin memiliki ape yg orang miliki...iphone, ipad, camera DSLR, galaxy tab..BB...serta gajet2 yang terhngat dipasaran dan ramai dah orang pakai...tapi aku tidak ckp semua orang perempuan macam tu....tapi aku cakap bila Allah akan uji kita tentang kesusahan....adakah kita boleh terima?????mmg smua orang akan ckp "aku sanggup susah hidup dgn kau...yang penting aku, aku cinta kan kau"...pikir2 kan lah...berbalik pade awl tadi....tapi bagi aku...aku xperlu smua tu..sbb itu bukan keperluan aku...aku sendiri pun pkai nset murah RM70 lebih je...walaupun gaji aku lebih kurang RM1k lebih..kdg2 pelik gek...budak sekolah n student pun leh pkai nset mahal2...hurmm...tp aku xperlu nk jadi mcm orang memiliki gajet2 tu..kite hidup ni...kite hanye berusaha untuk memperbaiki diri kite sndri...ade rezeki ada lah...bukan kedekut..tp duit tu..sbnr leh gne lebih penting pade bnde tu...zaman skrang ni...byk perlu gne kan duit....aku sentiase berdoa...aku punya jodoh  dgn pasangan yang aku pilih ini boleh hidup susah senang dgn aku..cintai aku dgn ikhlas...demi cinte....tidak pandang pada harte...tidak meminta2 diluar kemampuan aku...dan sentiase sedar pade diri sndri...yang dye juga penah susah...kerana susah itu lah yang mngajar erti pengorbanan kasih syg..kite jgek leh tgk sndri...orang mengemis laki bini ade anak...tapi mereka leh hidup same2..paham susah senang si suami yang ingin mncari rezeki sesuap nasi utk anak dan isteri....itu lah kekuatan KASIH SAYANG...tiada nilai wang ringgit...dan xboleh dijual beli...susah mcm mne pun dia tetap bersame2...tiada curang...tiada syak wasangka..tapi boleh kah orang zaman skrang ni leh jadi ikot pengorbanan orang miskin tu ????? tepok la dada tanye la ati dan perasaan serta iman kite....smua orang nak yang terbaek.....tapi diri kite ni????baik kah???sempurna kah???....


Allah tu maha adil...dye adil untuk mnjodoh kn seseowg tu....dia adil untuk menentu kan nasib pasangan tu...dye adil segala2 nya...untuk menentu kan kehidupan kite...sbgai manusia kite sentiase bersyukur...ape yg diberi oleh NYA...jgn salahkan nasib keluarga kite...knape aku dilahir tidak kaya...knape aku tidak dilahir dgn harta yang byk dan kehidupan yang senang...keturunan aku yang bijak pandai... kenapa...dan kenapa....jgn lah di salah kan ...jgn depersoalkan...


..".Kadang kala ada sesuatu dalam kehidupan seseorang itu ialah mendapat kepuasan dengan kekayaaan yang dimilikinya.

Entry aku kali ini tiada niat untuk mengaib, meluka atau mendabik dada. Hari ini aku ingin menyelongkar kehidupan anak seorang kaya, dari kaca mata aku yang sempat memerhati akan kehidupan ini melalui pengalaman kawan-kawan yang disekeliling. 

Bahagiakah menjadi anak orang kaya, yang mampu untuk memiliki semua dari pelbagai sudut tuntutan hidup dan dunia? Kepuasan untuk menjadi manusia yang terasing, teristimewa dan hidup dalam buaian emas adalah tersarung pada nasib dan bagaimana kita termasuk dalam takdir nasib itu.

Buaian emas atau sangkar emas?

Rata-rata manusia yang punya kekayaan pada dirinya amat memandang jenama pada diri. Ada memandang jenama itu sebagai kepuasan memakai atau yang mahu ia dipandang sebagai tinggi darjat dalam memakai. Itu amat berbeza. Kerana dalam tuntutan kehidupan ramai yang menggunakan kuasa perlambangan untuk dikenali atas dasar mewah atau kaya diri.

Beza darjat pada manusia.

Darjat pada manusia bagi aku yang amat membezakan ialah ilmu dan akhlak. Kalau kita kaya macam mana pun sehingga boleh menakluk langit dan lautan, kita tiada makna dalam diri kita sekiranya akhlak itu mudah di perdagangkan.

Dan kaya itu kadang kala akan mengelapkan hati dan perasaan orang. Persoalannya amat mudah sekali,kita sedar atau tidak akan diri?

Ada yang menumpang tuah keluarga pada usia muda, memandu kereta mewah, memiliki banyak card credit, debit card dan kemudiannya dibayar oleh kedua orang tua, pergi ke mana-mana kolej di mana-man tempat di seluruh dunia tanpa ada peratus IQ yang tinggi atau markah ilmu yang boleh di banggakan dan menjadikan dirinya sendiri sebagai suatu perlambangan kuasa kaya yang hakiki. Soalnya: kayakah dia pada hati?

Orang seperti ini ialah orang miskin sebenarnya. Yang bertongkatkan kuasa wang kedua orang tua untuk menetapkan masa depan yang entah ke mana-mana. 

Orang seperti ini harus memandang pada anak yang miskin dan sederhana, atau memandang pada anak yang walaupun kedua orang tuanya berpendapatan tinggi tetapi yang masih sedar akan nasib dirinya. Yang berusaha memertabatkan seluruh kehidupan remaja dan muda untuk mengejar ilmu, dan yang menjadikan kemiskinan dan cabaran kesusahan itu untuk menjadi seorang manusia yang bakal mentakbir diri, keluarga dan negara.

Itu baru kejayaan sebenar pada satu tafsiran kaya pada diri. Kalau sekadar menjadikan tempat percutian mewah itu satu destanasi wajib, pergi ke kelab mewah untuk memanjakan diri dan berjenama mahal yang mengalahkan gaji sebulan seorang yang menyara seluruh hidup untuk anak dan isteri...itulah orang yang amat perlu untuk dikasihani. 

Jadilah seperti rasmi padi, semakin tunduk semakin berisi. Pengertian kaya sebenarnya amat cantik sekiranya kita hanya melihat ia sebagaimana ia hanya seadanya, sekali pun kita amat memiliki dan mewarisinya. Kerana ia akan membuatkan kita lebih di pandang dan kita akan kelak menjadi manusia lebih terbilang...

Kerana bila mati, orang riak dan keliru tanpa ilmu ini akan masih dibaluti kain putih yang sama taraf seperti orang yang miskin. Allah memandang pada orang yang memandang padaNya"....


aku ni..nak bercerita tentang agama ..mungkin orang akan memandang sinis...sebab aku bukan nya alim sangat...tapi aku cube untuk memperbaiki diri sendiri....semua orang ingin dekat pada penciptaNYA...dan semua orang ingin berubah untuk jadi lebih baik...aku menaip dan berkongsi cerita pada diri aku..pada diri semua orang yang dapat merasa kan perkara ini...kesimpulan nya...jangan la terlalu bangga yang kita ini ada legasi keturunan yang hebat dan kaya...kerana kita menumpang legasi keturanan kita tersebut..harta...duit....kekayaan...xboleh beli dengan kasih sayang yang bahagia....ikhlas la dlm kehidupan...tentang cinta...tentang smua...bersyukur ape yang kita ade...dan bersyukur tentang kehidupan kita sekarang ini...ASSALAMMUALAIKUM

4 comments:

  1. sapa yg mintak macam macam ni? marah die ye. pandai mintak macam macam ni. amboi! :P

    ReplyDelete
  2. xde sape yang mintak ler...ini hanye berkongsi sesuatu lumrah kehidupan manusia..

    ReplyDelete
  3. jgnla panjang2 sangat. tak lalu nk bace. :P

    ReplyDelete
  4. la...xsedar tertaip pnjang...ala...jgn la merungut bace bnde pjg2 ni...dah nme blog...mesti la pjng2...:P

    ReplyDelete