Monday, 11 July 2011

aku hanya manusia biase

makin hari..makin cepat mase berlalu..
mase...mmg cepat...smpi kite tidak sedar...
berlalu...dan berlalu...
terlalu sibuk dgn urusan kerja...kesane kesini..
atas amanah dan tugas...serta ilmu...
masalah mmg tak akan lari pada kite sbgai manusia..
aku ada ati dan perasaan...ada cinte dan kasih sayang..
jiwe yg sentiase ingin mnyampai kan kasih sayang...
mungkin aku xde rupe..xkaye...yee..aku cermin pada diri sendiri..
kite sedar kite hanya insan yg biase...
lihat la pakaian aku..sgt simple..
gadjet aku (handphone)...oohh...sgt ketinggalan...xde kamera..xde ape2 pun..
badjet yang terlalu dan paling murah didalam golongan handphone..
sbb tu aku biase je..aku xkisah...jnji boleh call dan msj cukup..
itu la aku..sangat biase...
cinte...???...aku xmemilih...aku cume nak..seorang insan bernama wanita/gadis/perempuan...
yang boleh terima aku seada nya...terima kekurangan aku..
cantekk????..cantek la pada ati...ikhlas..terime cinte aku..hormat aku n mak bapak aku..
sayang??? sayang la sepenuh hati..sehingga kite tiada perasaan benci/meluat/menyampah/dan marah pada antara kita,,
memang kite xkan lari dari masalah..sbb kite manusia biasa yang slalu melakukan kesalahan/kesilapan..
hanye KEJUJURAN, KEIKHLASAN DAN KESABARAN adalah perkara UTAMA ..jujur...jujur la pada diri sendiri...xperlu disorok kan..xperlu diselindungkan...sbb kjujuran dtg pada ati org yg jujur...cinte biar ikhlas...kerana ikhlas adalah segala nya...cinte itu kesabaran..ia menguji kite erti kesabaran...bukan baran...
hanya berpikir sejenak..dan memikir kan dari hati yg tenang dan ikhlas...dan bertanya .."aku cinte kan dia..syang dia...terime seadanya,,,dia yang terakhir bg aku...tapi kenape perlu aku marah...aku benci...aku menyampah....atau fade up "xboleh blah"...sedangkan...hal kecik..hal biase..sedang kan dulu...memuji2...suke..sayang ...berfikiran terbuka..utk berkongsi masalah..tapi madu didalam sepah bila kesip2...ia akan tawar jugek...begitu juga manusia..terlalu cepat dan mudah utk berubah..
manis hanya permulaan..tp aku bersyukur...selame aku hidup ni...aku teringin dan ingin merasai kebahgiaan..hingga hujung nyawa aku...tapi..ada kah orang yg ingin membahgia kan aku smpai aku menghembus nafas yg terakhir nnti???..aku bukan manusia yang sempurna utk yg sesempurna..
aku insan biase...byk kekurangan..kelemahan...dan bulan nye aku seperti malaikat..tidak melakukan dosa kecil mahupun dosa besar...tp..hati manusia smua ingin berubah..dan ingin jadi yang terbaek...kpd NYA..
begitu juge aku...bersungguh la ape yang anda miliki...kerana ia hanya ada satu peluang dalam hidup kita...selepas itu..ia nya tiada...sbb manusia dan smua benda hidup..smua akan menerus kan kehidupan..cari lah kebahgiaan..cari la ketenangan yang dulu kite miliki...gelak tawa...kenangan...smua nye akan kite kecapi..cinte syg aku..sentiase ada..hanye kesabaran yang menanti..hari demi hari..


Sunday, 3 July 2011

keje...keje...keje

selamat bekerja kawan2...
ari isnin hari badan paling berat utk bekerja...
enjin belum panas lagi...
aku dah bape hari g seminar...g outstation...kene plak air cond sejuk xhengat...
aku rase mcm frozen food la..gile punye sejuk...
pastu badan2 sakit...almaklum la.kite slalu keje site..kene panas je..
bulan lps dah kat 3 kali aku g perak..mcm nk pindah sane je...uhuhu..xmo la aku dok sne..
aku nk balik johor jugek...klau dok JOHOR...dah lame aku kawen..
duit bonus diaorang je dah beribu raban...mmg masyuk...hehehe..tp nak wat camne..
kite ken la merantau negeri orang cari pngalaman...ada rezeki...aku kawen la..
bende baik xkan nk lengah2 kn...huhu..sabo aje la...

Monday, 27 June 2011


 cinta adalah ketika kamu menitiskan air mata, 
tapi masih peduli terhadapnya, 
cinta adalah ketika dia tidak mempedulikn mu,
tapi kamu masih menunggunya dengan setia ~

Tuesday, 21 June 2011

dimana????

disaat aku memerlukan tapi ia menghilang...??
disaat aku mencari....ia tiada...??

disaat aku ingin berkongsi cerita...siapa yang akan mendengar??
disaat aku meluahkan sesuatu dari hati...siapa yang ingin mengetahui...??

disaat aku kesedihan.....siapa ingin mengembira kan.??
disaat aku sunyi dan sepi...siapa ingin menemankan..??
disaat aku sakit ...siapa ingin mngambil berat???
dimana???dimana??

aku tak minta, dan meminta....tapi aku hanya memohon kepada NYA moga aku menemukan jawapan dari soalan tersebut...kerana tiada sapa yang memahami diri aku...sedang kan ia hanya semudah cara..lakukan la dengan keikhlasan...ia akan datang dgn ati yang ikhlas dan kau akan temui ape erti nya kehidupan untuk kebahgiaan.. 

Saturday, 18 June 2011

aku masih sayang kat dia..

aku masih sayang kan dia...
tapi tu la..dia leh wat aku camtu lak kn..kn..kn

Thursday, 16 June 2011

cinte tu atas dasar apa??

kau pkir2 kan lah...
kalau masih ada cinta..
kalau masih ikhlas....
kalau masih ada syg...
kalau masih ada aku sorg dlm idop kau..
terus terang je lah...
xperlu kau permainkan perasaan aku..
janji2 dulu tu mana kau jnji kan itu..
kau berubah...sehingga orang lain perasan kau berubah...
dulu kau lain...sgt2 lain...dan sekarang cepat kau berubah...
ye....aku bg kau mase utk tenang kan pemikiran...senyap dan menyepi..
terasa seperti dayus sbb aku biar kn ko mcm tu..tp itu kehendak kau...supaya bagi kau masa...
aku cube memahami diri kau..dah aku ingin memahami..
tapi kau ada memahami diri aku...??
aku serius dlm hubungan...ikhlas utk terima seadanya...sbb aku pun xsempurna..
dah kat 2 minggu lebih kau mcm ni je...nak xnak lyn msj...kdg2 langsung xmsj..
kau senyap...tapi kau ada rase.???...kau xtanye kabar..kau xmsj aku dlm perkataan "hi" pun..
aku..tau bile ada di kmpung mungkin kite sibuk...bz...buat keje rumah...aku memahami...
tapi kau ada pikir ke...tentang ati orang kau syg..luang kn sikit je 1-2 minit mase utk menanya kabar...
aku bukan nak mengharap..tapi kau ada penah rase ke perasaan tu dlm diri kau..
kalau ada mslh ke cite la...jgn kau simpan je...smpai bile2 pun xkan selesai..
tapi kau ckp "perlu ke nak cerita semua ni pada awk!"...ok aku terdiam..dan berpikir skejap..
nape dia ckp camtu...dulu dia lain sgt...skrang dia sgt berubah...plez kau jgn la slh kn aku kerana kau berubah..
sbb setiap manusia berubah..ia datang pada diri sendiri...baik buruk nya..
aku pun xsempurna pun..untuk kata kan aku yang baik..aku yang betol..tapi aku sentiasa pegang pada janji..
aku cube nak selesai kn mslh ni...dah aku biar kn mase utk ko tenang..tp bila aku msj...kau xpenah reply..
aku tau kau sensitip...mintak maaaf la la byk2..kalau ko terase ke ape..
kau bilang kau syg aku...kau bilang kau cinte kan aku..kau bilang aku adalah utk kau..dan kau bilang aku yang terakhir utk kau...tapi nape kau rase mcm xde pape...skrang ni..???klau xmsj pun xpe..klau xkol pun xpe....fb ke ape...ckit pun kau xde respon ape2..cube kau ada ditempat aku...dan orang laen kalau ada ditempat kau dan aku diaorang akan dapat rasa...perasaan cube utk berbincang dgn elok...ttg masalah ni..n ada perasaan rindu..utk kau luah kn ckit di sms...tapi...skrang kau xde..seribu kali kau menyepi...aku tau kau mesti marah n bengang bile aku taip ini blog...sbb org len smua boleh baca..aku bukan sngaja..tapi ini cerita benar dari aku...luahan ati aku...aku cume luahkan..dlm bentok ni...aku bukan nak buruk2 kan kau..
aku pun sedar sbb aku pun buruk...xsempurna utk kau yang sgt sempurna...dan kau cinta itu atas dasar apa???

dia semakin menyepi

makin lame dia makin menjauh kan diri..
apa salah aku pun aku cube tanya,,..
dah bape hari dia senyap je...klau aku msj pun dia xkan reply..
xpe la mungkin dia perlu kan masa..
agak2 nya dia ada rasa x...kalau dia xmsj aku bape hari ni???..
hurrmm...klau aku dah terase..sunyi sgt n rindu..tapi dia???
hurmm...mata ke atas tgn didada.....sabo je...sabo utk menanti..
terima kasih untuk segala nya... :)
taf kan badan aku??haha

Thursday, 9 June 2011

sabar

aku xsuke nak marah2...
malas nak marah2..
aku sabar....dan hanya mampu tersenyum...
org uji kesabaran aku...aku tetap sabar....
sabar...sabar...dan terus besabar...
aku ckp ckit...smua xbetol...dan marah..
ntah la..aku pun xtau ape yang betol..
xpe la..itu ujian..
aku sabar dan terus bersabar..
aku lupe kan itu...dan buang jauh2..
sbb aku berpegang pada kesabaran..
mak aku pun pesan...walaupun orang uji kite mcm mane pun...
orang wat kite macam mane pun...kene sabar...
sabar adalah jalan yang benar dan ko akan rase ketenangan tu..
kerana kekuatan yang paling kuat pada seseorang tu adalah keSABARan..
ada sabar ko adalah orang yang paling kuat..
cari kesabaran tu...ia akan sentiase akan melindungi kite dari api keMARAHan..
yang boleh buat hidup kite punah...
berSABAR lah..

Wednesday, 8 June 2011

baju itu baju biru!!!

baju biru tu si dia yang bagi :)

tak de ape leh wat aku terharu, gaharu dan haru biru..
rase seperti berlari2 dipantai smbil angin bertiup2 sempoi..
ombak bergulung2 sambil owg main surfing menunjuk aksi2 hebat tenggelam dlm ombak yg besau..
burung2 gagak bergagak-gagakan di tiang elektrik..
menandakan kegumbiraan..seperti lagu soley-soley...
aduii...bergenang air mate aku (dalam ati sbb cover macho tu penting) bile org yg aku syg beri sesuatu..
bila si dia beli kan sehelai kemeja nan biru berline2 putih..
aku hargai sgt2!!! apa yg dia bagi...
rase slme aku idop ni first time kot aku dpt sesuatu yg bg aku terlalu istimewa ..selain drpd family aku..
mesti xcaye kn...sbb aku nk cinta kat org susah...tp skrang ni aku dah jumpe jodoh aku..
sbb orang yg kite mengata, mngumpat, tu la adalah  last2 jodoh cinte kite..amik ko...hahah..lari tajok dah...
berbalik pade topik pentomin kite tadi...mmm.. sepasang baju kemeja biru..(rase mcm nk wat lagu plak)haha
sbnr nye ...ape yg aku bg kat dye slme ini..ape dye suke tu...aku bukan nye nk mintak balasan..
ikhlas dari aku utk aku tunai kn ape yg dye hajati..aku suke tgk dye hepi n teruje..
walaupun dye bukan seorg perempuan yang meminta2 suruh aku beli sesuatu kehendak nye.
.(cume BB je aku xmampu...ko tggu la aku kawen ngan ko...hantaran aku letak BB..xpun galaxy tabs ke..kite gune same2 ea nnti...huhu)..
ape2 pun thanks kpd awk ea...psl "baju biru"..huhuh..suke sgt2..
walaupun badan aku makin taf...aku terpakse maintain bdan aku supaye leh pkai baju tu lagi...ari ni dan selamanye..


Tuesday, 7 June 2011

hanya satu peluang


Dalam kehidupan kita ini,
 tuhan bagi kita hanya satu peluang untuk kita berjumpa dengan orang betol2 sayang pada kita, 
kalau kita leka, kita akan kehilangan dirinya buat selamanya...
kalau kita sendiri tidak sedar dan tidak pernah rasa dan cuba untuk menilai kehadirannya....
mungkin setelah segalanya berlalu kita kehilangan nya....
masa itu baru lah kita sedar kehadirannya amat bermakna...tapi mungkin kita tak berpeluang lagi untuk memiliki diri nya lagi pada saat itu....jadi fahami lah hati seseorang itu sedalamnya dan curahkan rasa kasih sayang padanya dengan seikhlas hati ...

Thursday, 26 May 2011

kenape ea?? xpe la...jnji aku sayang!! :)

makin hari makin senyap plak...
ntah la ape salah aku pun xtau..
kalau aku ada wat silap aku sedar...
tapi ntah la...mls aku nk pikir bukan2..
kdg2 t...tgk klau komen org len dia bls ..komen aku xbls...hahah...
xpe la..aku tetap rindu kat dia..
dlm msj pun same...kdg2 tu aku cite kat dia berbagai2 dgn exited...tp last2 dye reply "owwhhh...okay"...hahhaha..aku gelak sorang..mmm..
xpe la...aku tetap syg kan dia...
dulu aku wat lawak ckit je dia gelak punya la gamak nya...naik pecah cermin kete...
tp skrang..alahai...nk dgr dye gelak mcm dulu pun xde...ckit2 je...mcm aku wat lawak syok sndri je...
tak pe la....aku tetap cinta kan dia...
dulu slalu kalau pagi tu aku sntiasa msj "slmt pagi syg" ..pastu dia akan reply balik...tp skrang ni mkin kurang...
tp xpe la...mybe dia ngah bersiap2...or mandi ke ape ke..nk g keje..kan..
skrang ni aku tgk bukan maen seronok maen game...aku chat "hi" pun xreply2...hahha..xpe la mybe dia fokus pada game yg dia maen tu...
its ok....xpe la...mgkin leh ilang kan strees dlm bekerja..
dulu dia skrang seorg yg penyabar...open minder...tp skrang kdg2 tu...dia slalu bad mood...dia hangin...dia marah2...melenting...n salah phm ape yg kita ckp...tp xpe la..mungkin kdg2 tu manusia..emosi tggu ke...mood xbpe ok...tp xtau psl ape...hheee...kite sentiase kene bersabor...sbb aku xnk bnde kecik leh jd besar...sabar adalah segala2 nya bagi aku...dan kdg2 tu aku terase...aku kecik ati...makan ati ke...aku akan lupa kn bnde2 tu...sbb dlm bcinte xde istilah berdendam..sbb aku nak jadi yang TERBAEK untuk dia...

walaupun ade seribu gadis dtg pada aku...aku akan pilih dia sorg...sbb cinta aku...maruah aku...ati aku..smua aku dah bagi sepenuh nya pada dia...aku pun dah berjanji..dan aku pgg pada janji2 aku...hanya ajal dan maut yg boleh memisah kan kita....walaupun kalau dia mgkin skli pun dia bosan...dgn aku ke...mnyampah...benci dgn aku..aku tetap setia pada dia...terpulang la pada jodoh...sbb Allah yg menentu kan segala nya...tp ati aku xpenah akan berubah...walaupun cikit pun..xtau la org len...kita hanya ckp pd diri kita...pihak sblh nya kita xtau...tp aku percaya dia sentiasa cinta kn aku..syg aku...sbb dia dah berjanji..."Aku yang Terakhir bagi dia"...mungkin aku taip bnde ni...aku risau dia terase....tp ini hanya luahan isi ati aku...kalau aku cakap salah perbetulkan lah...aku xsesempurna utk jadi yang terbaik dalam dunia ni..ada yang lebih dan ada yang kurang... sekian...nak g solat jumaat....kang lmbat plak...bye2...salamm...


coba...cobalah....cobaann...


Cuba kau dengar
Cuba kau cuba
Diam bila ku cuba
Untuk berbicara dengan kamu
Pernahkah kau andai
Bila ku perlu
Tuk meluahkan rasa hati
Dan bila kau bersuara
Setia ku mendengar
Agar tenangkan merasa
Siapa sebenarnya aku padamu
Mungkin sama dengan teman lain
Yang bisa kau buat begitu
Dan bila tiada lagi teman bermain
Kau pulang mendapatkan aku
Itulah aku
Pada mu

Cuba kau lihat
Cuba kau cuba
Renung ke mata aku
Bila ku kaku melihat mu
Pernahkan kau ada
Bila ku perlu tuk menyatakan
Rasa sakit dalam diri
Dan bila kau perlu
Setia ku menunggu
Agar senang kau merasa
Siapa sebenarnya aku padamu
Mungkin sama dengan teman lain
Yang bisa kau buat begitu
Dan bila tiada lagi teman bermain
Kau pulang mendapatkan aku
Itulah aku
Maafkan kerana ku tak pernah
Terlintas tuk menulis padamu
Salahkan ku
Tak mungkin lagi aku meminta
Untuk kau mendengar..
Untuk kau melihat ke mata ku..
p/s : - ia..sekadar lagu....dan lirik..untuk dihayati..

Tuesday, 24 May 2011

menunggu mu

sehari dia senyap....sepi tanpa berita...macam berpuluh tahun aku mnyepi..
bukan minta perhatian utk hari2 melayan...
tapi cume ingin melihat msj "hai" dari kamu...tu dah cukup bagi aku...

tapi..aku memahami...kau....
aku dah sampai kan apa yang aku ingin sampai kan..

doa ku sampai kan untuk kamu lebih tenang..
kau menghadapi masalah...kau menghadapi apa2 jua halangan dan dugaan..
sabar adalah ubat nya...aku sentiase setia menunggu..kamu seperti dulu...
gelak riang gembira bersama..
kau ada aku..
aku adalah pendengar setia..
kongsi lah bersama agar ia nya lebih tenang dan baik..

Sunday, 22 May 2011

sabar

aku hanya mampu bersabar..
aku hanya menahan kesabaran...
biar la orang buat aku camni...
aku xkan putus asa utk jalani kehidupan ni..
nak puas kan hati semua orang kdg2 kita xmampu...
sbb hati manusia lain2..
aku bukan nya seorang yang sempurna..
seperti orang yg cukup sempurna...
tapi aku punya hati dan perasaan..
 aku duji untuk disakiti...aku di uji untuk hadapi smua ni..
tapi aku anggap ini dugaan dan ada hikmah disebalik nya...
aku xdendam...dan xmintak turun balasan utk orang tu...
tp aku berdoa smoge dia sedar dan memikir kan lah..ape yang di buat tu...terima kasih.. :)


Wednesday, 18 May 2011

sebuah kisah klasik untuk masa depan





jabat tanganku, mungkin untuk yang terakhir kali

Kita berbincang tentang memori di masa itu
Peluk tubuhku usapkan juga air mataku
Kita terharu seakan tiada bertemu lagi

Bersenang-senanglah
Karna hari ini yang akan kita rindukan
Di hari nanti sebuah kisah klasik untuk masa depan
Bersenang-senanglah
Karna waktu ini yang akan kita banggakan di hari tua





Sampai jumpa kawanku
Semoga kita selalu
Menjadi sebuah kisah klasik untuk masa depan
Sampai jumpa kawanku
Semoga kita selalu
Menjadi sebuah kisah klasik untuk masa depan

Bersenang-senanglah

Karna hari ini yang akan kita rindukan
Di hari nanti…


Mungkin diriku masih ingin bersama kalian

Mungkin jiwaku masih haus sanjungan kalian




Monday, 16 May 2011

good luck awk!!

1stly tahniah utk awk..
anggap ini adalah permulaan yang cerah utk membina kerjaya...
dapat or x...kite same doa2 kn yang tebaek...
 awk...saye doa kan awk smoge berjaye ye..
skrang ni dah leh study awl2..
jawab penuh yakin k...
tanye la ape2 orang leh tlg awk..
xde yang leh wat sye hepi melain kan melihat awk gembira dgn berita tu..ye.. :)


Sunday, 15 May 2011

ITU NYA KAYA

Orang kaya - sekadar gambar

mungkin ini adalah legasi harta yang kita warisi oleh keluarga kita - sekadar gambar hiasan
aku ni pun bukan orang kaye...dilahir kan ..dalam keluarga sederhana...pendidikan pun xla..pndai sgt...aku just buat mane yang termampu...aku sentiase pegang dgn moto aku "biar sehari jadi harimau jangan setahun kita jadi kambing"....kita berpijak pada bumi yang nyata....kita juga lahir dgn keturunan dan salasilah keluarga kite...penah kite pikir...penah terlintas dipikiran kite...knape kite bleh jadi mcm ni....tp jgn la salah pade diri kite dan keluarga kite...sbb kite dah buat mane termampu utk ape yg kite akan memiliki sekarang ini...usaha kite...dan tahap kemampuan diri kite...kite xbleh jadi diri orang len.....


bersyukur la ape yang kite ada...dan bersyukur kite dilahir kan dalam keluarge kite ni...miskin or sederhana...kadang2 tu...aku terase juga...aku cermin pade diri aku..lihat poket sndri....aku takut...adakah aku boleh memiliki seseowg perempuan tu dgn ape yang aku ade...dan ape yang aku termampu...sbb aku bukan nye orang kaye....leh beli ape2 yang boleh wat seseorang itu bahgia...boleh beli ape yang dye hendak...kerana zaman skrang ni smua DUIT....smua KAYA....tapi bukan diri aku...aku sederhana...aku xkaya pada HARTA....aku hnya boleh bagi mane yang aku termampu...tapi sesetgh manusia...ingin memiliki ape yg orang miliki...iphone, ipad, camera DSLR, galaxy tab..BB...serta gajet2 yang terhngat dipasaran dan ramai dah orang pakai...tapi aku tidak ckp semua orang perempuan macam tu....tapi aku cakap bila Allah akan uji kita tentang kesusahan....adakah kita boleh terima?????mmg smua orang akan ckp "aku sanggup susah hidup dgn kau...yang penting aku, aku cinta kan kau"...pikir2 kan lah...berbalik pade awl tadi....tapi bagi aku...aku xperlu smua tu..sbb itu bukan keperluan aku...aku sendiri pun pkai nset murah RM70 lebih je...walaupun gaji aku lebih kurang RM1k lebih..kdg2 pelik gek...budak sekolah n student pun leh pkai nset mahal2...hurmm...tp aku xperlu nk jadi mcm orang memiliki gajet2 tu..kite hidup ni...kite hanye berusaha untuk memperbaiki diri kite sndri...ade rezeki ada lah...bukan kedekut..tp duit tu..sbnr leh gne lebih penting pade bnde tu...zaman skrang ni...byk perlu gne kan duit....aku sentiase berdoa...aku punya jodoh  dgn pasangan yang aku pilih ini boleh hidup susah senang dgn aku..cintai aku dgn ikhlas...demi cinte....tidak pandang pada harte...tidak meminta2 diluar kemampuan aku...dan sentiase sedar pade diri sndri...yang dye juga penah susah...kerana susah itu lah yang mngajar erti pengorbanan kasih syg..kite jgek leh tgk sndri...orang mengemis laki bini ade anak...tapi mereka leh hidup same2..paham susah senang si suami yang ingin mncari rezeki sesuap nasi utk anak dan isteri....itu lah kekuatan KASIH SAYANG...tiada nilai wang ringgit...dan xboleh dijual beli...susah mcm mne pun dia tetap bersame2...tiada curang...tiada syak wasangka..tapi boleh kah orang zaman skrang ni leh jadi ikot pengorbanan orang miskin tu ????? tepok la dada tanye la ati dan perasaan serta iman kite....smua orang nak yang terbaek.....tapi diri kite ni????baik kah???sempurna kah???....


Allah tu maha adil...dye adil untuk mnjodoh kn seseowg tu....dia adil untuk menentu kan nasib pasangan tu...dye adil segala2 nya...untuk menentu kan kehidupan kite...sbgai manusia kite sentiase bersyukur...ape yg diberi oleh NYA...jgn salahkan nasib keluarga kite...knape aku dilahir tidak kaya...knape aku tidak dilahir dgn harta yang byk dan kehidupan yang senang...keturunan aku yang bijak pandai... kenapa...dan kenapa....jgn lah di salah kan ...jgn depersoalkan...


..".Kadang kala ada sesuatu dalam kehidupan seseorang itu ialah mendapat kepuasan dengan kekayaaan yang dimilikinya.

Entry aku kali ini tiada niat untuk mengaib, meluka atau mendabik dada. Hari ini aku ingin menyelongkar kehidupan anak seorang kaya, dari kaca mata aku yang sempat memerhati akan kehidupan ini melalui pengalaman kawan-kawan yang disekeliling. 

Bahagiakah menjadi anak orang kaya, yang mampu untuk memiliki semua dari pelbagai sudut tuntutan hidup dan dunia? Kepuasan untuk menjadi manusia yang terasing, teristimewa dan hidup dalam buaian emas adalah tersarung pada nasib dan bagaimana kita termasuk dalam takdir nasib itu.

Buaian emas atau sangkar emas?

Rata-rata manusia yang punya kekayaan pada dirinya amat memandang jenama pada diri. Ada memandang jenama itu sebagai kepuasan memakai atau yang mahu ia dipandang sebagai tinggi darjat dalam memakai. Itu amat berbeza. Kerana dalam tuntutan kehidupan ramai yang menggunakan kuasa perlambangan untuk dikenali atas dasar mewah atau kaya diri.

Beza darjat pada manusia.

Darjat pada manusia bagi aku yang amat membezakan ialah ilmu dan akhlak. Kalau kita kaya macam mana pun sehingga boleh menakluk langit dan lautan, kita tiada makna dalam diri kita sekiranya akhlak itu mudah di perdagangkan.

Dan kaya itu kadang kala akan mengelapkan hati dan perasaan orang. Persoalannya amat mudah sekali,kita sedar atau tidak akan diri?

Ada yang menumpang tuah keluarga pada usia muda, memandu kereta mewah, memiliki banyak card credit, debit card dan kemudiannya dibayar oleh kedua orang tua, pergi ke mana-mana kolej di mana-man tempat di seluruh dunia tanpa ada peratus IQ yang tinggi atau markah ilmu yang boleh di banggakan dan menjadikan dirinya sendiri sebagai suatu perlambangan kuasa kaya yang hakiki. Soalnya: kayakah dia pada hati?

Orang seperti ini ialah orang miskin sebenarnya. Yang bertongkatkan kuasa wang kedua orang tua untuk menetapkan masa depan yang entah ke mana-mana. 

Orang seperti ini harus memandang pada anak yang miskin dan sederhana, atau memandang pada anak yang walaupun kedua orang tuanya berpendapatan tinggi tetapi yang masih sedar akan nasib dirinya. Yang berusaha memertabatkan seluruh kehidupan remaja dan muda untuk mengejar ilmu, dan yang menjadikan kemiskinan dan cabaran kesusahan itu untuk menjadi seorang manusia yang bakal mentakbir diri, keluarga dan negara.

Itu baru kejayaan sebenar pada satu tafsiran kaya pada diri. Kalau sekadar menjadikan tempat percutian mewah itu satu destanasi wajib, pergi ke kelab mewah untuk memanjakan diri dan berjenama mahal yang mengalahkan gaji sebulan seorang yang menyara seluruh hidup untuk anak dan isteri...itulah orang yang amat perlu untuk dikasihani. 

Jadilah seperti rasmi padi, semakin tunduk semakin berisi. Pengertian kaya sebenarnya amat cantik sekiranya kita hanya melihat ia sebagaimana ia hanya seadanya, sekali pun kita amat memiliki dan mewarisinya. Kerana ia akan membuatkan kita lebih di pandang dan kita akan kelak menjadi manusia lebih terbilang...

Kerana bila mati, orang riak dan keliru tanpa ilmu ini akan masih dibaluti kain putih yang sama taraf seperti orang yang miskin. Allah memandang pada orang yang memandang padaNya"....


aku ni..nak bercerita tentang agama ..mungkin orang akan memandang sinis...sebab aku bukan nya alim sangat...tapi aku cube untuk memperbaiki diri sendiri....semua orang ingin dekat pada penciptaNYA...dan semua orang ingin berubah untuk jadi lebih baik...aku menaip dan berkongsi cerita pada diri aku..pada diri semua orang yang dapat merasa kan perkara ini...kesimpulan nya...jangan la terlalu bangga yang kita ini ada legasi keturunan yang hebat dan kaya...kerana kita menumpang legasi keturanan kita tersebut..harta...duit....kekayaan...xboleh beli dengan kasih sayang yang bahagia....ikhlas la dlm kehidupan...tentang cinta...tentang smua...bersyukur ape yang kita ade...dan bersyukur tentang kehidupan kita sekarang ini...ASSALAMMUALAIKUM

Friday, 6 May 2011

untuk mu mama :)

normadiah binti abdullah @ mama


mama bergenang air mataku

Terbayang wajahmu yang redup sayu

Kudusnya kasih yang engkau hamparkan
Bagaikan laut yang tak bertepian



Biarpun kepahitan telah engkau rasakan

Tak pula kau merasa jemu
Mengasuh dan mendidik kami semua anakmu
Dari kecil hingga dewasa



Hidupmu kau korbankan

Biarpun dirimu yang telah terkorban
Tak dapat kubalasi akan semua ini
Semoga Tuhan memberkati kehidupanmu ibu



mama kau ampunilah dosaku

Andainya pernah menghiris hatimu
Restumu yang amatlah aku harapkan
Kerana disitu letak syurgaku



Tabahnya melayani kenakalan anakmu

Mengajarku erti kesabaran
Kau bagai pelita di kala aku kegelapan
Menyuluh jalan kehidupan



Kasihanilah Tuhan mama yang telah melahirkan diriku

Bagaikan kasih mama sewaktu kecilku
Moga bahgia mama di dunia dan di akhirat sana...



Kasih sayangmu sungguh bernilai

Itulah harta yang engkau berikan
mama... dengarlah rintih hatiku untukmu mama

Tuesday, 3 May 2011

xde niat utk aku wat dia camtu...aku mintak maaf... :(

aku cume manusia biase yg sering melakukan kesilapan...tapi kesilapan tu amat besar bg aku dan dlm idop aku....aku betol2 xsedar...ntah ea..mnyesal sgt2...smpi ke ari ni..aku mnyesal dgn diri aku....xde niat utk wat dye camtu...klau leh tebus kesalahan tu...aku sggup terima ape saje hukuman...ya Allah...ko bg aku ujian..ko bg aku dugaan...aku tempuhi...tp aku kalah dgn sikap aku....tp percaye la pada aku...sekelumit pun xde niat nk wat dye mcm tu....aku terlalu sayang kan dye...dye cinte mati aku...aku akan jage sebaik2 mungkin...

Tuesday, 26 April 2011

citer 25hb disember - gadis kecik - "ati ku nk keluar dari dlm tin yg di tin kn"

merasa dok atas pelamin orang lain :)

25hb Disember 2010...bermula la bibit serta babat "wink-wink"...tp time tu belum ade rase pape...al-maklumla..mcm "beauty n the beast"...hahha....sape la aku nk mngusha awek secantek secomelan dye...ye la dari dulu kot zaman tahun 2006 aku ternmpk dye mse stdy di bote, peerrookk,...huh..mmg untung sape dpt seowg gadis kecik yg sooommell..hanye mnyimpan saje la hasrat utk mngepos malaysia ati ni kat sipolan tu..kite xse hensem hamid gurkha,,,xse nsem remy bahak..x se hensem asyrap muslimat..n dgn sewaktu dgn nye..4 thn dah berlalu...25hb disember 2010 ..pertemuan yg xdsangke2...jnji dah plan utk g same knduri kawen di bentong pahang...siap google maps lgi nk mncari dimane kah istana raja n putri sehari tu..hehe...aku pun baru balik dari lawatn ke kelantan penat mmg xilang lagi pasai kne jd ketua rombongan..nk kejot kn owg2 tua bangun...aiseehhh..patut nye owg tua yg kejot owg mude ni terbalik lak...ha..ape2 je la...smbung lik babak2 tu...lebih kurang jam 8 aku memecut ke bangi..smpi lbih kurang kol 9...(bukan maen exited)..hahah..tggu d ktm bangi...tggu pnye..wahh..dye kat smpi la haihai...hahah..smbil mmbetolkn rambut n mencover2 mane tau ade sticker d gg...bijih timah terkeluar dari lombong nye...hehe.ok line clear!!...haa..dye dah smpi...wahhh..bukan maen sweet si gadis kecik tu...memakai baju kurang coklat bertompok2 bunge merah, berkasut ala2 sinderella..adoii..jatuh ati aku dari tin kosong bercop "ati ku di tin kn"...yela...tp dpt kwl..ye la...tgk balik cermin...alahai...sape la aku ni...nk kate nsem ..mm..ssh nk komen...hehe..tp nsem jgek la...bersyukur aku dilahir kn sempurna dgn paras wajah aku ni.."simpn saje hasrat ko tu shahril...kite sedar pade diri kite...jgn ko beria2 kang ati ko kemek lagi di langgar wilchar ucop wilchar"...-itu la kate ati aku...xpe la...aku ngan dye just kawan...tp andai aku dpt memiliki cinte dye...aku akan bukti kn...cinte mati aku kat dye..aku akan jage dye se elok2...nye mungkin...setia jujur pade dye akan aku bukti kn...segale2 tntang perasaan ni..aku bercinte bukan nk enjoy..tp aku cari psgn utk teman hidup mati aku..(alamak ayat jiwang lak...lantak la.. ) berangan lebih...hahha.....bile smpi je majlis kawen tu...duit slm kaut telah dikocek kn..lik nnti bru bg..heheh..ok..time smpi je..aku n dye msuk ke rest house tu,,,,tp knape perasan sgt terase dye tu mcm awek aku lak..hahai..sabo aje la...thinks positive k...ko hanye kwn dye je shahril...haha...aku cume memerhatikn dye dri jauh ..konon2 curi2 pndang2 la..hahah..mcm siot aku ni...tepuk la dada ni..tnye la ati jodoh tu Allah yg tentu kn...cinte tu ko yg akan cari....so cari la cinte ko..dan doa la..andai itu jodoh ko...jgn diharap ape yg diharap tp usaha lah utk mndpt kn sesuatu...cari la dgn ikhlas...jgn di gule-gule kn ati tu.....aku sentiase berdoa utk dipertemu kn jodoh tu...tp aku berserah n aku terima sape jodoh aku tu...bukan memilih paras rupe...bukan memilih harta...tapi aku memilih ati owg ikhlas menerima aku seadanya....time selesai je majlis tu...rase mcm berat je nk anta dye balik...alahai..apsl la perasaan ni...mcm2 la...hahah..mungkin...heheh..ntah la.......bersambung pade part2 yg akan dtg :)
si gadis kecik ..syg sgt2 kat ko!!

adakah anda malu ke mengata kan tentang kejiwangan?? hahahha..

jiwang byk kategori...paling top jiwang karat...hahah...xla..sekadar gurauan...ia mnyebut n di provokasi kn...bukan nk jiwang ke pe...tapi kite ade ati n perasaan utk meluah kn sesuatu...perompak...penyamun..perogol...pengganas smua ade ati n perasaan..."muke legend...ati cute"..hahha...sbb ape dyeowg wat bnde2 sbb mgkin dye ada mslh ati n perasaan ...manusia...Allah cipta kn kite punyai ati dan juge perasaan..utk kite hidup didunia ni...smua orang xkan tau ati n perasaan kite..yang tau dri sndri dan Allah..ape2 perasaan kite..mungkin kite xdpt diluah kn dgn kata2 ...xramai nk mndengar...xramai yg nk tau...ye la..mslh kite...sape yg nk peduli...kite frust ke...kite sedih ke..kite tekanan ape ke...owg xkn tau..owg cume knl kite hanye luaran...kegembiraan..yang slalu wat owg gelak n hepi...kdg kite hanye dpt luah kn ape yg kite rase dgn dgr lagu2...bace novel...post kn bnde2 mngenai ati n perasaan...kdg2 kite tgk mnyampah kot owg jiwang2 ni...tapi kite penah tanye pada diri kite..."aku pun layan lagu jiwang jugek kn"...jiwang kdg2 bukan nye slalu...sekadar bingkisan saje...ia xslalu...ia hanye dalaman yang duduk di corner lot di simpang tiga ati sebelah kubor perasaan kite yang tengah beku sbb masuk dlm freezer sejak dulu lagi..n sejak aku knl erti kesabaran dan meninggal kn kebaranan....terima kasih pada Allah memberi aku kekuatan ati yg penuh sabar utk kehidupan yg begitu extreme...so luah kan ape yg kite rase..sbb klau dipendam ia akan jadi busuk...sebusuk seperti air liur basi yg bersememeh di penjuru mulot kite,,,sbnr nye jiwang tu dtg secare tetibe...kot...kite xsedar...tapi bile sedar mmg malu..tp knape perlu malu pade diri sndri...sedangkan ape yg kite wat tu adlh diri kite sndri...kn..aku ber "taip" bukan untuk dituju kn pada sape2 ia sekadar renungan ..aku menasihati diri aku sndri...kite ni xperfect....tapi kite yakin pade diri kite yang kite ni adlh mahluk tuhan yang mngenal erti lumrah kehidupan...mengkritik..menghukum...memperkotak katikan..biar...je...dyeowg ade hak utk berkata2...xperlu utk malu pade dri sndri..tapi malu la pade diri sndri yg malu.. kerana ia hanye pndai utk berkata2 tapi ia tidak mengakui diri nya sndri..- tidak ada mngena yang hidup dan yg telah meninggal dunia..ia sekadar kongsi ape sbb kite malu pade diri kite yg jiwang- "ada seni ada jiwang..kerana jiwang adlh ati yg berbunge n halus..dan lahir la seni...seni melukis..seni menulis lirik...menulis novel...ia smua adlh luahan ati"...xde ati n perasaan ia bukan manusia... :)


- sekadar gambar hiasan -



CUBE-CUBE DULU YE :)

salam..waahh...bukan main pening nk wat bnde alah ni...akhir nye ade jgek blog sndri...ntah pape je..mungkin ade blog ni...just tempat kongsi pendapat..luahan2 isi perot ati n perasaan ke...ape saje yang dipikir kan akal n ati kite n ape kite rase...di taip kn di blog ni...

mule dgn permulaan baru ;)